Drukuj

Kompetencje stanowią fundament dla realizowania celów wszystkich organizacji

Profile

Portal DSC zaprasza do zapoznania się z raportem, który stanowi podsumowanie działań, wniosków i rekomendacji realizowanych i opracowanych w ramach projektu systemowego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów „Procesy, cele, kompetencje – zintegrowane zarządzanie w urzędzie”.

Projekt skierowany był do 168 urzędów administracji rządowej w Polsce – ministerstw, urzędów centralnych, urzędów wojewódzkich oraz wybranych urzędów administracji zespolonej i niezespolonej. Celem projektu było wsparcie urzędów administracji rządowej we wdrażaniu nowoczesnych metod zarządzania, tj. zarządzania procesowego, zarządzania przez cele i zarządzania przez kompetencje. Raport jest bardzo obszerny (ponad 200 stron). Osobiście przebrnąłem przez, wstęp, wprowadzenie i  spis treści, zajrzałem też bardzo powierzchownie do „środka”. Nie wiem czy znajdę czas na głębszą analizę tego tekstu.  

Na portalu zamieszczono również materiały prezentowane na konferencji podsumowującej realizację projektu, która odbyła się w dniach 3-4 września 2015 r. w Warszawie (to kolejne kilkaset slajdów).

 

Szef Służby Cywilnej Claudia Torres-Bartyzel we wstępie do raportu napisała między innymi: „…W systemach zarządzania, całej skomplikowanej metodologii i terminologii, łatwo się zagubić, łatwo stracić z oczu najważniejszy cel działania każdego urzędu – pracę na rzecz obywatela. Podejmując każdy projekt racjonalizacji procesów i odbiurokratyzowania, powinniśmy zawsze pamiętać o zadaniu sobie pytania, jak wprowadzana zmiana wpłynie na jakość usług, które świadczymy obywatelom...”

Bardzo słuszne spostrzeżenie. Dodałbym tylko, że warto również pamiętać, iż w urzędach pracują ludzie, nie roboty. Ich też należy zauważać. A ponadto w nieskończoność nie da się funkcjonować i zmieniać urzędów bezkosztowo. Zespoły projektowe zaabsorbują środki unijne, wiele cennych rekomendacji wypracują i…

…po jakimś czasie wszystko wróci do „normy” -  starych zasad funkcjonowania urzędu ze względu na brak środków na zmiany.

 

Decydentom, szefom polecam fragment materiałów z konferencji (w pierwszym dniu str. 80, w drugim 79) – „Kompetencje stanowią fundament dla realizowania celów wszystkich organizacji”. Warto pamiętać jak je należy wypracować, a następnie jak o nie dbać poprzez motywację finansową i pozafinasową.

Ciekaw też jestem opinii na temat efektów tego projektu szeregowych pracowników, szczególnie z inspektoratów, którym podlegają jednostki często lądujące na listach o średnim wynagrodzeniu w okolicach 2000zł.