Drukuj

taking_notes31 stycznia upływa termin składania ankiet przez Dyrektorów Generalnych Szefowi s.c. dla celów monitorowania wprowadzonych w roku 2011 wytycznych dla urzędów administracji rządowej w sprawie wzmocnienia potencjału analityczego służby cywilnej poprzez wykorzystanie potencjału środowisk naukowych i eksperckich. Same wytyczne, poradnik dla administracji publicznej, tegoroczne pismo Szefa s.c. oraz ankietę można znaleźć TUTAJ. O ile się doczytałam, adresaci otrzymali ją również elektronicznie.

Lektura wytycznych czy poradnika wskazuje, że większości z nas niby to nie dotyczy, ale...


 

...no właśnie, ale. Pozwolę sobie nawiązać do tematu, ale w nieco węższym zakresie. W materiałach, do których nawiązuje link mowa jest również o zarządzaniu wiedzą, a to jest jeden z elementów gwarantujących skuteczność działania organizacji bądź - w przypadku jego braku - przyczyna nieskuteczności. W podręczniku został zdefiniowany jako proces tworzenia, gromadzenia, organizowania, rozpowszechniania i użycia wiedzy w praktyce funkcjonowania instytucji. Zarządzanie wiedzą obejmuje też umiejętność zbierania i przetwarzania informacji i wyników badań w wartość wpływającą na jakość procesów decyzyjnych.

Tak więc nawet jeśli ankieta nas nie dotyczy, warto się zastanowić czy posiadaną już wiedzą zarządzamy. Nawet jeśli urząd nie współpracuje z ekspertami zewnętrznymi jakieś informacje wpływają, pracownicy podnoszą kompetencje, analizuje się najrozmaitsze dane. Pytanie, co dzieje się z tym dalej? Mówiąc obrazowo - czy ta uzyskiwana wiedza systematycznie trafia w sposób uporządkowany na jakieś "półki" na których w razie potrzeby łatwo ją szybko odnaleźć i na bieżąco wykorzystywać czy też bezładnie wrzucana jest do magazynu gdzie zjadają ją myszy?

Nawiasem mówiąc, myszy wolą marchewkę, sprawdziłam...

Stąd też może nieco na pierwszy rzut oka dziwna sonda, ale ciekawa jestem jak oceniają zarządzanie wiedzą nasi czytelnicy. Myślę, że obserwacje "z dołu" w tym zakresie mogą być bardzo ciekawe - wszak ta wiedza powinna być gromadzona i dostępna dla wszystkich, którym byłaby przydatna przy wykonywaniu obowiązków. A jak to wygląda w naszych urzędach?

{module SONDA 3|none}