…Na prawo most, na lewo most,  a dołem Wisła płynie,  tu rośnie dom, tam rośnie dom  z godziny na godzinę…

Profile

2 września br. w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Szef Służby Cywilnej Claudia Torres -Bartyzel spotkała się z dyrektorami generalnymi urzędów. W trakcie tej konferencji pokazano kilka prezentacji przedstawiających imponujące dokonania naszej nowej Szefowej. A trzeba podkreślić, że nie minął jeszcze rok od podjęcia się tych nowych zadań. Jak widzimy to my, troszkę dalej od Warszawy, na nieco niższych piętrach hierarchii? Z pewnością diametralnej zmianie uległa forma przekazu.

Uproszczenie procedur nowe (lub znowelizowane) akty wykonawcze do ustawy o służbie cywilnej „mniej wysiłku –więcej efektu”

 – Ocenić efekty będzie można za dwa, trzy lata; pierwsze medialne opinie nie są tak entuzjastyczne i wskazują raczej na kosmetyczne zmiany a nie rewolucję. Czy faktycznie będzie mniej wysiłku, może. Czy zauważymy w praktyce te uproszczenia, czy istota ocen, wartościowania w nowej szacie poprawi jakość zarządzania?  Celem podejmowanych działań było uproszczenie procedur w służbie cywilnej, a w konsekwencji odbiurokratyzowanie w urzędach wielu codziennych czynności – jak słusznie zapisano było. Oby cel został zrealizowany. Pierwszy odbiór nowych regulacji na dole nie napawa jednak zbytnim optymizmem.

Inicjatywa obywatel - Ietap podsumowanie

– Narzędzie w bardzo ładnym opakowaniu, myślę, że ze sporymi możliwościami,   na siłę chyba już uruchomione by wywiązać się z założonych terminów. Na razie  bardziej jest to ciekawa tablica informacyjna, niż interaktywny portal kontaktowy. Chociaż muszę się przyznać, że skorzystałem przy okazji wymiany dowodu osobistego, wprawdzie bardziej z ciekawości niż potrzeby ale interesujące mnie informacje uzyskałem.   Gdzieś w tle na jednym ze slajdów mignęła mi Komunikacja pisemna – jak dla mnie to dobry i potrzebny pomysł wart większej popularyzacji. Przed nami drugi etap Inicjatywy Obywatel mający zakończyć się do końca grudnia br., też ambitny.

Rekomendacje dotyczące rozpatrywania sygnałów obywatelskich

– Czy potrzebne? Według organizatorów konferencji chyba tak, gdyż doczekały się na spotkaniu wyodrębnienia z projektu Inicjatywa Obywatel. Cel, to poprawa komunikacji i wzmacnianie zaufania pomiędzy obywatelami i państwem dzięki doskonaleniu procesu rozpatrywania sygnałów od obywateli. Skargi, wnioski, no i petycje według nowych prawnych zasad – wydaje się, że tu zawsze warto się doskonalić. Opracowanie obszerne, warte by się zapoznać (prezentacja przedstawia je w bardzo skondensowany sposób). Podnoszenie jakości usług publicznych to stałe nasze zadanie, a poprzez zwiększenie zaufania obywatela do państwa może istotnie wpłynąć również na poprawę wizerunku całej administracji. Chociaż adresatami opracowania są kierownicy jednostek i dyrektorzy generalni urzędów administracji rządowej, warto by przeczytał je każdy szeregowy członek korpusu służby cywilnej. Oby tylko merytorycznego rozpatrywania sygnałów obywatelskich nie przyćmił proces oceny i monitoringu funkcjonowania tego procesu i idąca za tym kolejna biurokratyczna sprawozdawczość.

Informacja szefa służby cywilnej o możliwych do zastosowania rozwiązaniach w zakresie zatrudniania w służbie cywilnej pracowników do realizacji projektów

– Zajrzałem z ciekawością. Po przeczytaniu stwierdzam, że „Ameryki” to nikt tu nie odkrył. Podstawowe zasady, kilka oczywistych prawnych uwarunkowań, zamiast tego rodzaju opracowań raczej warto chyba usiąść wreszcie do kompleksowej reformy modelu wynagradzania i motywowania całego korpusu.

„Przesyłka” – zagrożenie obecnością czynnika biologicznego

–  Ciekawe zestawienie statystycznych danych; mogłoby być wzbogacone o kilka bardziej szczegółowo opisanych przypadków. Chociaż niektórzy tego rodzaju szkolenia uważają za stratę  czasu, ja twierdzę, że akurat w tych sprawach lepiej systematycznie dmuchać na zimne.

 

Ogólnie dość wybuchowa mieszanka omówionych zagadnień. Wszyscy chyba z konferencji wyszli mocno dowartościowani i zadowoleni, z poczuciem jak to pięknieje nam z dnia na dzień służba cywilna. Kiedyś jednak będzie trzeba wrócić na ziemię, by zauważyć, że nie zawsze wystarczy coś odmalować, czy ładnie opakować. A  i nawet kapitalny remont czasem nie pomoże, gdy wymagana jest kompleksowa modernizacja i szereg innowacyjnych ulepszeń by zapewnić świadczenie usług publicznych na wysokim, profesjonalnym poziomie.

Komentarze (0)

    Attach images by dragging & dropping or by selecting them.
    The maximum file size for uploads is MB. Only files are allowed.
     
    The maximum number of 3 allowed files to upload has been reached. If you want to upload more files you have to delete one of the existing uploaded files first.
    The maximum number of 3 allowed files to upload has been reached. If you want to upload more files you have to delete one of the existing uploaded files first.
    Dodajesz jako
    Joomla templates by a4joomla