Skarbowe rewolucje

Jak czytamy na stronie Ministerstwa Finansów, 9 grudnia Premier Beata Szydło powołała na stanowisko Szefa KAS min. Mariana Banasia.
Do zadań szefa KAS należy m. in. nadzór nad działalnością dyrektorów jednostek podległych KAS, w tym nad dyrektorami izb administracji skarbowej oraz nadzór nad naczelnikami urzędów skarbowych oraz urzędów celno-skarbowych. Ponadto do jego zadań należy m. in. realizacja budżetu państwa w zakresie ustalonym dla KAS, koordynowanie kontroli celno-skarbowych oraz kształtowanie polityki kadrowej i szkoleniowej w jednostkach organizacyjnych KAS.
Więcej na ten temat TUTAJ.

ustawa o KAS i ustawa wprowadzająca już opublikowane

ProfileDziś Prezydent podpisał i również dziś w Dzienniku Ustaw, w poz. 1947 opublikowana została ustawa z dnia 16 listopada 2016r. o Krajowej Administracji Skarbowej, a w poz. 1948 - ustawa z 16 listopada: przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej. Zatem zaczynamy odliczanie. Może przypomnę w prostych słowach: KAS wchodzi 1 marca i automatycznie dla większości pracowników właściwie nic się nie zmieni tego dnia. Aczkolwiek może się zmienić, bo:

 

May The Force Be With US...

ProfileJak już zapewne wiecie, w piątek sejm uchwalił ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawę zawierającą przepisy wprowadzające KAS. Co to oznacza? Zacznijmy od spraw pracowniczych, na początek tych osób, których jest najwięcej:
Pracownicy zatrudnieni w izbach administracji  skarbowej otrzymują, nie później niż do dnia 31 grudnia 2016 r., pisemną informację o miejscu wykonywania obowiązków służbowych, jeżeli ulega ono zmianie.
Dla niewtajemniczonych: po 1 kwietnia ubiegłego roku pracownikami izb skarbowych są rówież osoby świadczące pracę w urzędach skarbowych. Czyli dotyczy to ok. 40 tys. osób. Pracownicy urzędów kontroli skarbowej oraz izb celnych stają się pracownikami KAS albo funkcjonariuszami służby celno-skarbowej.
To dopiero początek. Można rzecz, pierwszy etap niepewności. Drugi etap niepewności zakończy się do 31 maja 2017r.

...z Tomaszem Strąkiem, Dyrektorem Departamentu Administracji Podatkowej

Profile

Bardzo krótko, ale warto...

RED: Czy to prawda, że małe urzędy i izby w małych województwach zostaną zlikwidowane?

Tomasz Strąk: Nie wiem, skąd te pogłoski. W MF jeszcze w ogóle nie było rozmów na ten temat. Na tę chwilę: przynajmniej jedna izba będzie w każdym województwie. Są takie województwa, gdzie Izba Celna jest w innej, małej miejscowości – na przykład w woj. lubuskim w Rzepinie – więc raczej tam nie będzie Izby Administracji Skarbowej a  powstanie w dużym mieście, czyli w grę wchodzi Zielona Góra albo Gorzów. Podkreślam jednak, że w tej kwestii nie podjęto jeszcze decyzji.  

 

...powstanie spółka z o. o.??

ProfileWśród doradców podatkowych i organizacji społecznych na Twitterze dzisiaj poruszenie - ukazał się na Orce projekt nowej ustawy o szczególnych zasadach wykonywania niektórych zadań z zakresu informatyzacji działalności organów administracji podatkowej i kontroli skarbowej. Ustawa dopuszcza przede wszystkim utworzenie spółki z o. o., która będzie realizowała niektóre zadania z zakresu informatyzacji. Przy czym - mimo że tylko dopuszcza - cała treść ustawy sugeruje, że innej opcji raczej nie ma, ponieważ dalej pisze się wyłącznie o spółce. Znajdujemy w tym projekcie m. in. zapisy: 
w celu wyposażenia administracji podatkowej i kontroli skarbowej...
I tu się zastanawiam: czy jak wejdzie KAS to będą jeszcze funkcjonowały odrębne terminy "administracja podatkowa" i "kontrola skarbowa"?
Dalej czytamy, że nie będzie można ogłosić upadłości spółki celowej (ta spółka z o. o. nazywana jest celową); że ograniczenia kominów płac w owej spółce nie będą obowiązywały (zarząd ma liczyć nie mniej niż 3 i nie więcej niż 5 osób, a rada nadzorcza nie mniej niż 5 i nie więcej niż 7), zadania mogą być zlecane na podstawie umowy (czyli z pominięciem przetargów; zresztą jest też zapis, że nie obowiązuje tu prawo zamówień publicznych). Projekt owej umowy ma przygotowywać spółka. Do realizacji zadań spółka może otrzymać dostęp do danych osobowych z systemu teleinformatycznego resortu (czyli z naszych baz danych) bez zawiadamiania osób których dane będą udostępniane (czyli podatników i płatników - wyłącza się w tym przypadku stosowanie ustawy o ochronie danych osobowych. Wyłącza się też stosowanie przepisów ustawy o wpłatach z zysku). W projekcie mowa jest też o tym, iż przychodem spółki będzie m. in. mienie likwidowanej jednostki budżetowej (przypuszczam, że chodzi o CDP, czyli Centrum Przetwarzania Danych w Radomiu - żadna inna jednostka jakoś nie przychodzi mi do głowy); przy czym przekazanie tego mienia też może nastąpić na podstawie umowy. No i konsekwentnie w przypadkach które nie zostaną uregulowane w ustawie jest odesłanie do kodeksu spółek handlowych. Ustawa (po konsultacjach?) miałaby wejść w życie 7 dni od jej ogłoszenia. 
Prawdę mówiąc, przewiduję że ten projekt nie przejdzie bez echa.... Pełną treść znajdziecie TUTAJ.

...odpowiedzi na pytania - po konsolidacji

Profile1 kwietnia za nami, pojawają się wciąż nowe pytania, więc... po prostu kilka zadaliśmy. To jeszcze nie koniec. Niebawem będzie okazja do kolejnych pytań i postaram się ją  dobrze wykorzystać. Tymczasem poczytajcie to co już mamy...

RED: Niedawno miało miejsce spotkanie dyrektorów izb skarbowych, które miało rozpocząć prace nad stworzeniem nowej strategii Administracji Podatkowej. Na spotkanie zaproszono prof. Andrzeja Bliklego. Czy są już jakieś założenia tej strategii?

Departament Administracji Podatkowej (DAP): Administracja Podatkowa jest w okresie transformacji skutkującej zmianami priorytetów i metod działania a także zmianami organizacyjnymi. Oczekiwania naszych klientów, konsolidacja procesów pomocniczych, wejście w życie ustawy o Administracji Podatkowej a także wyzwania płynące z raportu Międzynarodowego Funduszu Walutowego wymagają opracowania nowej strategii Administracji Podatkowej. Wspomniane w pytaniu spotkanie z udziałem profesora Andrzeja Blikle było inauguracją prac w tym zakresie. Plan zakłada przygotowanie strategii do połowy lipca bieżącego roku i jej prezentację na uroczystościach z okazji Dnia Skarbowości. Strategia określać będzie misję, wizję oraz cele strategiczne i drogę do ich osiągnięcia.

RED: Czy mogę uzyskać informację jak kształtowało się zatrudnienie w izbach i urzędach w poszczególnych województwach na przestrzeni ostatnich 3 lat? Na portalu skarbowcy.pl są tabelki obrazujące alokację kadr, ale niezupełnie o to mi chodzi, bo po pierwsze – przed konsolidacją miały miejsce również przejścia z procesów podstawowych z urzędów do izb (dla chętnych pracowników) jak i były też przeniesienia już po 1 kwietnia (więc jeśli chodzi o rok bieżący chciałabym informację wg stanu na 30 kwietnia).

Izba skarbowa obsługująca naczelnika...

W prima aprilis obudzimy się w nowej skonsolidowanej rzeczywistości. Będziemy się musieli szybko odnaleźć i ustalić kim właściwie jesteśmy. Jedno jest pewne – stajemy się pracownikami izby skarbowej. To jest od 01.04.2015 r. nasz nowy pracodawca.

 

Troszkę gorzej jest z innymi nowymi pojęciami. Definicji ustawowej pracownika obsługującego naczelnika urzędu skarbowego lub pracownika obsługującego dyrektora izby skarbowej nie ma. Biorąc pod uwagę nomenklaturę używaną w toku prac nad konsolidacją i w trakcie prac legislacyjnych nie we wszystkich przypadkach jest jednoznaczne kim będziemy.

...czyli krótko wrażenia...

...krótko, bo uzupełnienie, wysłanie i pobranie UPO zajęło mi niecałe 4 minuty. W tym przypadku byliśmy na wygranej pozycji, bo mąż też budżetówka i też ma jeden PIT-11, a odliczenia zrobiłam w swoim zeznaniu wysłanym przez e-deklaracje jakiś czas temu. Natomiast skorzystaliśmy z możliwości przekazania 1% i nie jest to jakoś specjalnie skomplikowane (dobrym pomysłem jest link do aktywnych OPP). Z uwag technicznych: nie wiem, czy to coś u mnie nie tak, ale za każdym razem przycisk "dalej" a potem "wyślij" musiałam kliknąć dwukrotnie, bo za pierwszym razem nic się nie działo. Może też w przyszłości na tym samym ekranie przydałoby się okienko kalkulatora, żeby sobie ewentualnie dodać wartości kiedy jedenastek jest więcej? To taka luźna myśl. Ogólnie podoba mi się, tyle że ja i z komputerami i z formularzami podatkowymi mam sporo do czynienia. Jeśli ktoś korzystał wcześniej z e-deklaracji też nie powinien mieć problemu. Ale jeśli nawet nie, to powalczyć warto. Choćby ze zwykłej ciekawości. Nie taki diabeł straszny...

Jutro ma ruszyć usługa PFR

Wg zapowiedzi MF jutro (tj. 16 marca) premierę będzie mieć usługa wstępnie wypełnionego zeznania. Na portalu podatkowym w tej chwili można póki co zapoznać się z podręcznikiem  (tylko 58 stron...), ale jak ktoś woli inaczej (tj. bez czytania 58 stron) to dostępny jest film instruktażowy na youtube.pl (6 min. 28 sekund). O tej usłudze już trochę było TUTAJ. Mężowskie zeznanie leży i czeka, bo zamierzam ją wypróbować. Ale pewno będę mieć na to czas dopiero wieczorem - za to podzielę się wrażeniami, ale i Was do tego zachęcam - jeśli ktoś zdecyduje się skorzystać, niech da znać jak odbiera tę usługę.

Dziś coś do pooglądania/ posłuchania

Słyszeliście zapewne o wczorajszej debacie MF z przedsiębiorcami. Jeśli macie ok. 2 godzin wolnego czasu to możecie pooglądać/ posłuchać o czym była mowa TUTAJ. Jest sporo o zmianach.

Więcej dzisiaj nie będzie, bo piszę wyjaśnienia w sprawie wzrostu zaległości na koniec lutego w stosunku do końca grudnia, przy czym nikomu najwyraźniej nie przeszkadza, że te dwa okresy kompletnie nie są ze sobą porównywalne. Dlaczego nie - będzie w pamiętniku analityka, może jutro. Chyba że znów mi przyjdzie mail o 15.17 z kolejnym pytaniem, gdzie największym problemem jest nie samo sedno, ale to jak to napisać, żeby nikt się nie obraził...

kilka dodatkowych słów na ten temat

Spytałam MF o szczegóły programu, o którym pisaliśmy TUTAJ i dostałam taką oto odpowiedź:

Szanowna Pani,

uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych informacji.

Dostosowanie struktury zatrudnienia Służby Celnej do zmieniających się standardów obsługi klienta to główny cel programu pod nazwą „Pewna praca blisko domu”. Program skierowany jest do funkcjonariuszy zainteresowanych zapewnieniem sobie stabilnego miejsca pracy w urzędach skarbowych zlokalizowanych w pobliżu ich miejsca zamieszkania.

...czyli program "Pewna praca blisko domu"

Na stronie Celnicy.pl widnieje taki oto komunikat:

Na spotkaniu w Ministerstwie Finansów w dniu 10.02.2015r. Szef Służby Celnej Pan Jacek Kapica zaprezentował Program "Pewna praca blisko domu". Program przewiduje umożliwienie funkcjonariuszom celnym przejście do administracji podatkowej (...) Procesem może być objętych ok.250 funkcjonariuszy celnych.
Przeniesienia będą odbywały się na wniosek funkcjonariusza i będą realizowane w trybie art.98 ustawy o służbie celnej.*

Już na samym początku dokumentu wskazano, iż:

W Dzienniku Ustaw poz.211 opublikowano ustawę z dnia 15 stycznia 2015r. o zmianie ustawy o Służbie Celnej, ustawy o urzędach i izbach skarbowych oraz niektórych innych ustaw. Z tekstem zapoznacie się TUTAJ .

Ciąg dalszy rozmowy z ministrem Jackiem Kapicą...

...tym razem o ustawie o Administracji Podatkowej i zmianach jakie nas czekają.

 

RED: Dobry wieczór

JK: Dobry wieczór

RED: To może zaczniemy od pracowników urzędów wojewódzkich - zanim zagłębimy się w resztę ustawy.

JK: Ok

RED: Czy ci przejęci pracownicy co do zasady będą pracować w tym samym mieście?[1] Bo na przykład w lubuskiem inna jest siedziba izby, a inna urzędu wojewódzkiego.

Czat z DAP MF - Januszem Janowskim: o e-podatkach

RED: Dobry wieczór

JJ: Dobry wieczór

RED:  W tym roku mają zostać udostępnione podatnikom po raz pierwszy wstępnie wypełnione zeznania. Rozmawialiśmy o tym w lutym ubiegłego roku, ale chyba od tego czasu nastąpiło parę zmian. Na przykład logowanie (wcześniej zakładano logowanie przez e-puap)?

JJ: Teraz wiemy już, że PFR będą udostępniane bez potrzeby logowania się na Portalu Podatkowym.