Aktualności

Od Redakcji: Zostaliśmy poproszeni przez przedstawiciela MIIR o przekazanie poniższej informacji, co niniejszym czynię. Myślę, że żadna teoria nie uczy empatii tak, jak doświadczenie, osobiste zetknięcie się z problemem. Czy wiecie, że n.p. wysoki krawężnik czy krzywy chodnik są czasem nie do przejścia dla osób cierpiących na schorzenia powodujące problemy z poruszaniem się? Są rzeczy, których normalnie nie zauważamy, a które - dosłownie i w przenośni - są nie do przeskoczenia dla części z nas. Myślę, że to fajny pomysł żeby pokazywać czym poszczególne ministerstwa/ urzędy się zajmują. Może ktoś z Was chciałby taki tekst napisać? Zapraszam do lektury.

Dostępne ministerstwo, czyli jak wdrażamy program Dostępność plus w MIIR

Celem programu Dostępność plus jest zapewnienie swobodnego dostępu do dóbr, usług oraz możliwości udziału w życiu społecznym i publicznym osób o szczególnych potrzebach. Koncentruje się on na dostosowaniu przestrzeni publicznej, architektury, transportu i produktów do wymagań wszystkich obywateli. Powstał w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, przy współpracy rządu, organizacji pozarządowych, samorządu i obywateli. To pierwszy taki program w Polsce.

Jako twórcy programu, jego wdrożenie zaczynamy od siebie. W wielu obszarach wprowadzamy usprawnienia, które ułatwią funkcjonowanie pracownikom z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

W marcu 2017 r. przeprowadziliśmy w naszych budynkach audyt architektoniczny pod kątem dostępności. Audytorami były osoby z różnymi niepełnosprawnościami, m.in. ruchową, wzrokową czy słuchową. Powołaliśmy również wewnętrzny zespół ds. dostępności, który wprowadził szereg usprawnień, m.in.:

Na stronie Departamentu Służby Cywilnej pojawiły się wskazówki, może wyjaśnienia - które mogą być pomocne jeśli ktoś zainteresował się aktywniej udziałem w wyborach samorządowych (pisząc "udziałem" mam na myśli wszystko co się wiąże z wyborami, nie - jak mogłoby się wydawać - tylko start w nich). Problem dotyczy ryzyka naruszenia zasady neutralności politycznej. Ponieważ na adres redakcji również kierujecie pytania na ten temat, myślę, że opracowanie DSC okaże się przydatne.

Szczegóły znajdziecie TUTAJ

Obawiam się jednak, że nie wszystkie wątpliwości zostaną rozwiane. Jak czytamy na stronie:

Opracowany w DSC materiał nie stanowi powszechnie obowiązującej wykładni prawa. Należy go traktować jako zbiór wskazówek etycznych, które przygotowaliśmy po analizie obowiązujących przepisów oraz komentarzy do ustawy o służbie cywilnej.

 o problemach funkcjonowania administracji

RED: Pytanie na rozgrzewkę: będziemy mówić o całej administracji czy o służbie cywilnej?

Robert Suwaj: Myślę, że możemy spróbować szeroko. Mam doświadczenie pracy i w administracji samorządowej, i w służbie cywilnej, ale chciałbym zacząć od ogólnych refleksji.

RED: I będziemy mówić o problemach funkcjonowania administracji.

RS: I w obu przypadkach z tym funkcjonowaniem nie jest najlepiej.

RED: Z zewnątrz i z wewnątrz, bo to nie musi być to samo...

RS: Możemy zacząć od kwestii skuteczności działania administracji. Oczywiście na wstępie chcę się wytłumaczyć, że nie jestem zwolennikiem traktowania jednakowo całej administracji, a ustawodawca wciąż to robi.

...z tegorocznego postępowania kwalifikacyjnego

Tegoroczne postępowanie kwalifikacyjne zakończyło się sukcesem 1/3 kandydatów. W tym roku limit mianowań wynosił 350, w tym dla absolwentów KAS, którzy złożyli wnioski - 35. Do egzaminu podeszło 605 osób, 90 punktów i więcej osiągnęło 207 kandydatów, czyli zdało nieco ponad 34% chętnych. Zanim jednak rozlegnie się wołanie, że cienko - spójrzcie na pytania, które okazały się najtrudniejsze.

Odsetek prawidłowych odpowiedzi: 7% - 19%; kolejność – od najtrudniejszego.

No i wygląda na to, że jednak kwota bazowa zostanie odmrożona. W money.pl np. piszą za DGP:

Urzędnicy służby cywilnej otrzymają w przyszłym roku podwyżki. Średnio 260 zł. Wszystko dzięki odmrożeniu kwoty bazowej.

A dalej:

Z ustawy wynika, że kwota bazowa wzrośnie o 43 zł. Jeśli więc urzędnik ma pensję z mnożnikiem 2.0, to wynagrodzenie wzrośnie o 86 zł.

No, to już wygląda inaczej. Za to jest znacznie mniejszymi literami niż tytuł... No i wciąż mówimy o kwocie brutto.

Może przy okazji warto przypomnieć, że nie wszyscy zatrudnieni w służbie cywilnej są urzędnikami służby cywilnej. Ale to tak obok tematu. Tu przy okazji machamy energicznie do Szefa s.c. z prośbą, aby sprawozdanie za rok 2018 zawierało analizę dotyczącą liczby osób w odniesieniu do mnożników. Zastanawiam się bowiem, ilu członków ksc ma mnożnik poniżej dwóch. Myślę, że gdyby zrobić taką analizę w przedziałach mnożników obraz byłby bardzo interesujący.

Ogólnie, treść linkowanego artykułu mniej więcej pokrywa się z innymi, więc nie będę cytować wszystkich. Co ciekawe, inaczej nieco napisany jest na stronie (heh...) zadluzenia.com

Jak już zapewne wiecie, Rada Ministrów przyjęła wstępny projekt ustawy budżetowej - możecie o tym przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów. Po stronie wydatków wskazano m. in. uwzględnienie wzrostu wynagrodzeń w sferze budżetowej. Zachęcam do lektury tej notatki, jednak więcej szczegółów znajdziecie na stronie skarbowcy.pl. Z umieszczonego tam fragmentu (prawdopodobnie) projektu wynika, że miałaby jednak wzrosnąć kwota bazowa w służbie cywilne j- z 1873,84 zł do 1916,94 zł - czyli o 43 zł i 10 groszy. Dla niezorientowanych: aby wyliczyć wynagrodzenie zasadnicze trzeba przemnożyć kwotę bazową razy posiadany mnożnik. Tabela mnożników na str. 28 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej. Mała podpowiedź: zazwyczaj mnożnik jest zdecydowanie bliżej dolnej granicy tzw. "widełek" niż górnej.

Wracając do tematu: wcześniej, w czerwcu, w propozycjach średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej nie było o tym mowy. Nie było też nic na ten temat w założeniach projektu budżetu państwa na rok 2019 (przeczytajcie to również, są tam ciekawe przekrojowe informacje ekonomiczne). Wg tamtych założeń miała to być raczej dodatkowa kwota do podziału wg najważniejszych potrzeb (tzn. wyrównywania do płacy minimalnej) i podziału wg uznania przełożonych.

Nie znalazłam nigdzie póki co aktualnego projektu. Przypuszczam, że pojawi się on niebawem. Pozostaje nam skorzystanie ze związkowych publikacji, nawet jeśli to fragmenty. No i... czekanie na jakiś oficjalny dokument. W tej chwili, na podstawie ogłoszonych na skarbowcy.pl informacji niewiele więcej potrafię napisać. Wolałabym mieć więcej danych. Wydaje mi się, że sama kwota przeznaczona na ten cel nie uległa zmianie, ale mogę się mylić.

Więc poczekam jeszcze tych kilka dni.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Korzystając z okazji, mam prośbę. Będę pisać artykuł dotyczący dostępu do informacji publicznej. Wrócimy też do otwartych danych. Jeśli macie z tym tematem do czynienia od strony urzędu, dajcie znać. Może macie pytania do ekspertów z tej "drugiej strony"? Jest spora szansa, że dostaniecie odpowiedzi. Byłoby fajnie, gdyby odezwał się też ktoś z resortu cyfryzacji.

Halo? Jest tu ktoś stamtąd?

 

 

W ubiegłym tygodniu premier spotkał się ze związkowcami Solidarności. Jednym z tematów poruszanych na spotkaniu (zamkniętym dla dziennikarzy) była kwestia podwyżek w budżetówce. I znów: budżetówka to termin bardzo szeroki. Począwszy od służby zdrowia poprzez oświatę, wymiar sprawiedliwości, wojsko, policję po służbę cywilną (która jest w tym wszystkim częścią chyba najmniejszą). Wg wstępnych danych GUS (nie chce mi się szukać ostatecznych - jak ktoś ciekawy, niech sprawdzi czy ten wynik się zmienił) za rok 2017 w tzw. sferze budżetowej zatrudnionych było ok. 1986,3 tys. osób. Wg sprawozdania Szefa s.c. za ten samo okres w służbie cywilnej pracowało ok. 119 tys. osób. Specjalnie dla Was pokazuję to na kółeczku obok (to tak w kwestii tej "milionowej armii urzędasów...").

 A wracając do spotkania: o tym, co się tam działo możemy się dowiedzieć jedynie z oficjalnych komunikatów wygłoszonych na krótkiej konferencji prasowej. Można je znaleźć np. TU, TUTAJ czy TAM. Przy okazji możecie się zapoznać też ze stanowiskiem OPZZ, które w spotkaniu udziału nie brało, ale też zabrało głos w mediach w sprawie budżetówki. Link do wystąpienia macie TU (dziękuję, @Janusz B). Na więcej informacji musimy zaczekać do 29 sierpnia - taki termin wskazały związki zawodowe.

A może ktoś z Was wie coś więcej o tym spotkaniu, przynajmniej w zakresie, który nas dotyczy?

A przy okazji - najlepsze życzenia dla cywilów zatrudnionych w wojsku, którzy dziś też mają swoje święto.

 

Lata lecą, odchodzą na emerytury (i nie tylko...) doświadczeni pracownicy, powinno następować naturalne uzupełnianie kadr o młodsze roczniki. Od jakiegoś czasu bijemy na alarm, bo zainteresowanie młodych ludzi pracą w administracji publicznej jest coraz mniejsze, a średnia wieku kadr s.c. coraz wyższa. Temat pojawił się ostatnio na łamach DGP. Red. Radwan w artykule: "Chętnych do pracy w urzędach brak, wymagania stażowe zostały" - opisuje zjawisko, sugerując jednocześnie zniesienie wymogu określonego stażu pracy, który pojawia się w ogłoszeniach. Tak sobie myślę, że prawdziwą przyczyną występowania tego wymogu, o której wszyscy już zapomnieli, są... opisy i wartościowanie stanowisk pracy.

Pamiętacie może to zagadnienie?

Jestem Wam winna przeprosiny za brak nowych materiałów na portalu. Na swoje usprawiedliwienie napiszę tylko, że zawodowo mam aktualnie coś w rodzaju Armagedonu ze względu na zbieg terminów kilku projektów, które nie dają mi spać i nad którymi równolegle pracuję; które odbierają nadzieję, że kiedykolwiek wyjdę na prostą i będę mogła wreszcie mieć trochę czasu dla siebie. I dla portalu. W tamtym tygodniu okazało się, że szykuje się kolejny - a ja nie czuję się na siłach by sprostać wszystkim wymaganiom - bo ludzki organizm ma jakąś określoną wytrzymałość, której nie da się śrubować w nieskończoność.

Ale nie o tym chciałam. W ostatnim tygodniu pojawiła się nadzieja rozplątania dotychczasowego problemu nierówności związanych z wliczaniem do pensji minimalnej dodatków takich jak np. stażowe. Piszą o tym na portalu money.pl (dzięki, Ela Karmi za podesłanie linka): Zasady pensji minimalnej do zmiany. Jak czytamy w artykule:

Wygląda na to, że jednak będziemy obchodzić jubileusz. Jak już zapewne wiecie, rząd przyjął wskaźniki makroekonomiczne na potrzeby projektu budżetu państwa na rok 2019. Po raz dziesiąty:

średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej  – 100,0 proc. w ujęciu nominalnym (oznacza to, że wynagrodzenia w 2019 r. nie będą automatycznie waloryzowane jednym wskaźnikiem).

Podobnie jak w poprzednich latach, będą dodatkowe środki na podwyżki, ale z pewnością nie dla wszystkich - szczególnie, że pula nie dotyczy tylko służby cywilnej, ale znacznie szerszego gremium.

Czas gna jak szalony i niestety, wciąż mi go brakuje. W tym tygodniu więc szybki przegląd internetu - może Was kilka artykułów zainteresuje.

W Rzepie pojawił się tekst pt. Zatrudnij urzędnika - Autorka tekstu, ekspert BCC, Katarzyna Lorenc zachęca prywatnych pracodawców do zatrudniania osób pracujących wcześniej w administracji publicznej. Dlaczego? Krótkie wprowadzenie:

Urzędnicy mają wykształcenie wyższe, stosują się do zasad i procedur, ograniczają ryzyko popełnienia błędów w gąszczu przepisów i relacji, utrzymują porządek w dokumentacji, radzą sobie z licznymi i „trudnymi" petentami. A jednak niewielu przedsiębiorców rozważa zatrudnienie pracownika z doświadczeniem w administracji publicznej.

Informacja

W związku z RODO krótka informacja na temat przetwarzania danych osobowych na portalu.
1. Strona dla celów statystycznych i dla pozycjonowania naszych treści używa Google Analytics. Dodatek ten zbiera takie informacje jak identyfikatory online (w tym identyfikatory plików cookie, adresy protokołów internetowych, identyfikatory urządzeń; identyfikatory klientów). Jeśli nie chcesz by Twoje dane były wykorzystywane przez Google Analytics możesz zainstalować dodatek do przeglądarki, blokujący kod JavaScript. Zainstalowanie dodatku nie zablokuje treści na naszej stronie. Dodatek dostępny jest TUTAJ.
2. Pozostałe cookies zbierane przez stronę służą wyłącznie obsłudze aktywnej sesji i szybszemu ładowaniu strony przy kolejnej wizycie.
3. Jeśli jesteś zarejestrowanym użytkownikiem lub dodałeś kiedyś komentarz, w bazie danych mamy informację o podanym przez Ciebie adresie e-mail, nazwie użytkownika (nicku) oraz numerze IP. Gromadzone przez nas dane są przetwarzane wyłącznie w celach statystycznych. W każdej chwili możesz poprosić o usunięcie Twoich danych z bazy lub możesz je zobaczyć. Wystarczy MAIL.
4. Nie przetwarzamy danych w celach marketingowych ani nie odstępujemy ich osobom trzecim.
5. Nie profilujemy użytkowników.
 
 

...etyka i AI

ProfileCzym jest dylemat wagonika? Na ten temat znajdziecie szerszą odpowiedź na przykład w WIkipedii; możecie też podrążyć bardziej sięgając i do innych źródeł, choćby do publikacji Thomasa Cathcarta. Pokrótce, dylemat wagonika to eksperyment pozostający (mam nadzieję) w sferze rozważań, czyli eksperyment myślowy. Jak z punktu widzenia etyki i filozofii ludzie deklarują dokonywanie wyborów między nieuchronną śmiercią jednej a śmiercią innych osób? Jakie okoliczności wpływają na zmianę poziomu akceptacji jednej tragedii aby zapobiec drugiej? Wraz z rozwojem techniki teoretyczne dotąd rozwiązania mogą wkroczyć w nasze życie z niemałym impetem. Nie wiem, czy istnieje gdzieś na świecie prawo nakazujące wprost poświęcenie jednego życia dla ratowania innych. Czekająca nas, zapewne niebawem, rewolucja na drogach w zwiazku z mozliwym masowym dopuszczeniem do ruchu samochodów autonomicznych być może wymusi wprowadzenie takich regulacji - mam na myśli kierunkowanie algorytmów. W ten sposób ciężar decyzji zostałby przeniesiony na ustawodawcę. Z drugiej strony, jeśli by do tego doszło - czy ten precedens nie otworzyłby możliwości ustawowego decydowania o życiu i śmierci również przy innych okazjach?
Dylemat wagonika, o którym wspomniałam na początku, w pierwotnej wersji mówił dość skąpo o potencjalnych ofiarach.

Deadline: 31 maja

ProfileJeśli czujecie się na siłach i spełniacie warunki, do 31 maja możecie złożyć zgłoszenie do postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej. Dla absolwentów KSAP w tym samym dniu mija termin składania wniosków o mianowanie. Termin tegorocznego egzaminu to 7 lipca, a sam egzamin odbędzie się w Warszawie, przy ul. Prądzyńskiego 12/14 (Warszawskie Centrum EXPO XXI). Więcej informacji na ten temat znajdziecie, oczywiście, na stronach DSC i KSAP. W serwisie Departamentu Służby Cywilnej znajdziecie też informację o tym, że Rada Służby Publicznej pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Szefa s.c. za rok 2017. Sama uchwała brzmi niezwykle lakonicznie - sami popatrzcie. Brak mi w niej jakiejś refleksji nad treścią tego sprawozdania. Jakiejkolwiek. Czy się czepiam? 18 maja zostali powołani członkowie Wyższej Komisji Dyscyplinarnej Służby Cywilnej. Szczegółowe informacje na ten temat też znajdziecie na stronie DSC. Na blogu byłego Szefa s.c., Sławomira Brodzińskiego, pojawił się wpis - "Bezbronna służba cywilna?" który może Was zainteresować. Aktualnie, gdzie się nie obrócić wszędzie widać RODO i dziękuję @Tranqilo za podjęcie tematu i u nas. Jak już zapewne wiecie, nową ustawę o ochronie danych osobowych Senat przyjął bez poprawek, nadal jednak trwają prace legislacyjne nad przepisami wprowadzającymi ustawę o ochronie danych osobowych (możecie podejrzeć projekt TUTAJ). Śledzę sobie różne dyskusje wśród specjalistów i prawników na twitterze i nie ukrywam,  że konkluzja jest jedna: skoro oni miewają wątpliwości... to już nie wiem co myśleć. 25 maja Ministerstwo Cyfryzacji zaprasza na dzień otwarty, który ma być w calości poświęcony tematyce RODO. Może ktoś z Was skorzysta - więcej informacji na ten temat znajdziecie TUTAJ.
BTW: w mojej ocenie - jako że portal nie jest przedsięwzięciem komercyjnym i nikt na nim nie zarabia, nie będziemy traktowani jako przedsiębiorcy. Jeśli ktoś ma inne zdanie, może podyskutujemy?
Heh, z drugiej strony jako inicjatywa społeczna która miała na celu umożliwienie wymiany wiedzy i opinii między członkami korpusu s.c. - czy można powiedzieć, że od 7 lat w jakimś zakresie bezbudżetowo realizujemy zadania publiczne? To co mnie dobija najbardziej w legislacji jako takiej to brak jednoznacznie zdefiniowanych kryteriów. A może to odchylenie zawodowe analityka, który ceni precyzję. Ale tak czy inaczej - @Tranqilo - nawet nie wiesz, jak dobrze rozumiem Twój punkt widzenia...
 
 

 

Profile

Wystarczyło kilka artykułów w internecie ostrzegających, że brak PESEL w rejestracji działalności gospodarczej w CEIDG i  wejście przepisów RODO spowoduje automatyczne wyrejestrowanie działalności by ludzie tłumnie rzucili się na strony CEIDG - co spowodowało ich praktyczne wyłączenie.  A może to miał być tylko test jakości systemu CEIDG?

Obecnie o RODO słyszymy wszędzie. Prasa, radio, tv, internet - straszenie karami i brak praktycznych rad jak z problemem sobie radzić. Trudno przebrnąć przez ten prawniczy bełkot.  Trzeba jednak zauważyć, że RODO jest taką uniwersalną ramą prawną niezbyt szczegółową (poza wyliczeniem wysokości możliwych kar) i umożliwia tworzenie własnych procedur.