Aktualności

Zasada praworządności - organy administracji są zobowiązane działać na podstawie i w granicach obowiązujących przepisów prawa.

Całe moje urzędnicze życie ( a na pewno świadome urzędnicze życie - już to po 1989 roku ) swoje działanie podporządkowywałem tej zasadzie. Niezależnie od oczekiwań przełożonych, niezależnie od okoliczności zawsze w tyle głowy działał ten hamulec bezpieczeństwa. Nie można iść do celu z podeptaniem podstawowych wartości. 

Oczywiście przez te ...dzieści lat widywałem naginanie prawa, czasem działanie wbrew prawu ale zawsze nad działaniem urzędniczym zawsze stała możliwość poddania postępowania pod osąd niezawisłego sądu.

Niestety patrząc na ostatnie wydarzenia mam poważne wątpliwości czy nie cofnąłem się się w czasie przed rok 1989. Oto władza ustawodawcza uchwala prawo o którym z góry wiadomo, że narusza najważniejsze źródło prawa w RP, oto najwyższy przedstawiciel władzy wykonawczej jawnie odmawia uznania wyroku Trybunału Konstytucyjnego, oto urzędnik Kancelari Prezesa Rady Ministrów ( nota bene nie będący nawet prawnikiem ) w sposób dowolny i absolutnie skandaliczny pozwala sobie na ocenę o ważności bądź nieważności innego wyroku tego samego Trybunału.  

Wiem, że administracja portalu w sposób zasadniczy sprzeciwia się uprawianiu tutaj polityki ale proszę przyjąć tłumaczenie, że ja w żadną politykę nie wchodzę. Chodzi mi tylko o przestrzeganie zasady którą wymieniłem na wstępie niniejszego tekstu.  Nie może być tak, że patrzymy na prawo w sposób wybiórczy. Bo jeżeli tak będziemy podchodzić do wykonywanej pracy ( na każdym szczeblu adminsistracji rządowej ) to wkrótce ta cała sytuacja może się obrócić przeciw nam. Np. podatnik niezadowolnony z decyzji powie, że jego zdaniem ta decyzja nie jest ważna bo podpisał ją kierownik z upoważnienia naczelnika urządu i jego to obraża. Albo, że zdaniem podatnika decyzja została podjęta w sprzeczności z przepisami Unii Europejskiej i on się do niej stosował nie będzie.

Panowie i Panie tam na górze, może spójrzcie na te swoje działania od tej strony.

Po prasowych doniesieniach na temat rychłej nowelizacji ustawy o służbie cywilnej postanowiliśmy dowiedzieć się czegoś więcej u źródła w KPRM. Niestety, nasze pytanie nie doczekało się jakiejkolwiek odpowiedzi. Cóż, mówi się trudno. Zatem kilka słów komentarza (w trybie przypuszczającym) na podstawie tego co (teoretycznie) wiemy…

Do sejmu wpłynął projekt nowelizacji (druk sejmowy nr 76) ustawy z 10 lipca 2015r. o administracji podatkowej (Dz. U. poz.1269 i 1513). Projektowane zmiany dotyczą co do zasady przesunięcia terminu wejścia w życie ustawy (z 1 stycznia 2016 na 1 lipca 2016r.). Ale nie tylko...

Postraszył nas dziś nasz ulubiony redaktor zapowiadając rewolucyjne zmiany w ustawie o służbie cywilnej szykowane przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów. O wszystkim możecie poczytać w jego periodyku, w tekście pt. "Rewolucja w urzędach. Dyrektorzy będą powoływani. Zwolnienia w ministerstwach i urzędach wojewódzkich" jeśli oczywiście macie taką ochotę.

...czyli powrót do przeszłości?

Nowa władza wraca do starego pomysłu - Krajowej Administracji Skarbowej. Czego możemy się spodziewać?

 Na stronie Ministerstwa Finansów zamieszczono dokument pod nazwą: Plan działalności Ministra Finansów dla działów administracji rządowej: budżet, finanse publiczne, instytucje finansowe na rok 2016

 Czytamy w nim, że MF planuje:

czyli rzecz o tym, jak DGP może łgać do woli...

ProfilePamiętacie zapewne tekst red. Radwana w którym insynuował wraz ze swoim wydawcą, jakoby termin i wysokość wypłaconych nagród za trzeci kwartał br. związany był ściśle ze zbliżającymi się wyborami parlamentarnymi i miał na celu skłonienie "obdarowanych" do... wiadomo czego ? Jeśli nie, dla przypomnienia można zajrzeć TUTAJ. Pociągnęliśmy temat nieco dalej i oto co z tego wyszło...

W ślad za znowelizowaną w dniu 19 listopada 2015r. ustawą z 4 września 1997r. o działach administracji rządowej, (nowelizacja opublikowana w Dz. U. poz.1960), ukazały się stosowne rozporządzenia Rady Ministrów, tworzące nowe lub przekształcające dotychczasowe resorty.

Z uwagi na okoliczności z pewnym opóźnieniem odnotowujemy informację o uroczystości ślubowania i wręczenia aktów mianowania nowym 198 urzędnikom służby cywilnej, wśród których znalazło się 162 uczestników tegorocznego postępowania kwalifikacyjnego oraz 36 absolwentów KSAP.

Relacja z konferencji PSC

ProfileWczoraj w siedzibie DSC KPRM miała miejsce konferencja Przeglądu Służby Cywilnej (który właśnie ruszył w nowej odsłonie). Temat przewodni brzmiał: "Urząd, który obywatele rozumieją". Miałam okazję uczestniczyć w tym wydarzeniu jako jeden z zaproszonych ekspertów (acz przyznam, że czułam się niezupełnie na właściwym miejscu, ale o tym później). Program konferencji znajdziecie TUTAJ. Może tematyka związana z poprawnością językową i zrozumiałą komunikacją wydaje się trudna (mówiąc łagodnie). Niemniej najwyraźniej można mówić o tym w taki sposób, żeby nie tylko słuchacze nie usypiali, ale nawet aktywnie włączali się później w dyskusję. Nie będę opisywać wszystkiego, bo dokładniejsza relacja zapewne pojawi się na stronie DSC. Mam jednak (tak, wiem, jak zwykle) kilka własnych wniosków i pozwólcie, że się nimi podzielę. Nie wszyscy uczestnicy konferencji się przedstawiali, więc trudno mi oceniać czy faktycznie było tak jak mi się wydaje, niemniej mam wrażenie, że osób takich jak ja (tj. szarych urzędników na końcu "łańcucha pokarmowego") było niewielu. Stąd też być może dyskusja niezupełnie odzwierciedlała punkt widzenia z samego dołu. Czyli toczyła się z perspektywy (i doświadczeń) raczej "wysokiej" kadry kierowniczej. Pracując przy portalu i rozmawiając z różnymi ludźmi bardzo wyraźnie widzę jak różny jest sposób postrzegania rzeczywistości w zależności od szczebla hierarchii. A skoro o perspektywie mowa: można to zjawisko porównać do  wad wzroku - kadra kierownicza to dalekowidze, którzy nie dostrzegają szczegółów tego co najbliżej; szarzy pracownicy z kolei jak krótkowidze - bardzo dobrze widzą te szczegóły, natomiast mają problemy z dostrzeganiem tego co jest dalej. A przecież sposób postrzegania świata to podstawa tego, jak się komunikujemy. 

Małe kompendium planów, zapowiedzi i informacji o już realizowanych zmianach

Profile

…Trudne czasy idą zwłaszcza dla pracowników administracji rządowej. W teorii apolityczni, w praktyce tysiące z nich odchodzi (lub jest zmuszana do odejścia), gdy zmienia się ekipa rządząca.

Tym razem rezygnacjom sprzyjać będą plany nowej władzy powoływania nowych resortów i dzielenia starych oraz łączenia innych rządowych instytucji. Zlikwidowane mają bowiem zostać resorty gospodarki i skarbu państwa - chociaż część zadań i członków korpusu służby cywilnej przejmie zapewne nowe ministerstwo energetyki, to bez przeglądu pracowników zapewne się nie obędzie...

 

…Kiedy PO-PSL przejmowało władze w 2007 roku, z administracji rządowej odeszło kilkanaście tysięcy członków korpusu służby cywilnej. Ilu odejdzie teraz?...

 

Profile

Z dniem 24 listopada 2015 r. szef Służby Cywilnej Claudia Torres-Bartyzel w porozumieniu z ministrem finansów Pawłem Szałamachą wyznaczyła Monikę Nowosielską do zastępowania dyrektora generalnego MF, zgodnie z art. 25 ust. 8 ustawy o służbie cywilnej.

Komunikat i krótka notka biograficzna na portalu MF

...jeszcze o wartościowaniu

ProfileMyślę, że większość z nas uważa, że system wartościowania jaki jest obecnie się nie sprawdził. Gdybym się myliła, proszę mnie sprostować. Poprzedni artykuł prezentuje pomysły na zmianę, komentarze Jelcza jednak poruszają pewną bardzo istotną kwestię: różnice między jednostkami. Nie wiem jak jest gdzie indziej (przypuszczam, że podobnie), ale w skarbówce po pierwsze, są urzędy różnej wielkości, co ma wpływ na zakres zadań; po drugie: w różnych województwach, a nawet jednostkach województwa szefowie mają różne priorytety co się przekłada na poziom zatrudnienia w teoretycznie takich samych komórkach i tym samym obciążenie pracą; i po trzecie wreszcie: dodatki zadaniowe to wciąż u nas rzadkość, a poza zadaniami podstawowymi pracownicy dostają różne zadania imiennie (np. w formie pełnomocnictw) i nie ma to odzwierciedlenia w opisach stanowisk pracy. No i jeszcze do wartościowania wchodzą TYLKO 3 zadania; może są proste stanowiska na których to wystarczy. U nas w komórce ludzie zajmują się dość dużym rozrzutem tematycznym, od informatyki, szeroko rozumianej, poprzez kontrolę wewnętrzną (ze względu m. in. na konieczność wybierania danych czy wcześniej budowania do tego wybierania raportów nadal w nich uczestniczymy) czy zarządczą i szereg innych zagadnień po merytoryczne zagadnienia podatkowe.

... z Robertem Barabaszem

Profile

RED: Co rozumiesz przez rzetelne wartościowanie? Jednolicie, tak samo dla wszystkich? Czy szersze badanie niż do tej pory? Jaki masz pomysł na opisy stanowisk pracy i wartościowanie?

RB: Kluczem do rzetelnego wartościowania powinny być ujednolicone regulaminy organizacyjne. Na tej podstawie - powinno się wycenić każde stanowisko jednakowo -oddzielnie dla urzędów: wojewódzkich, skarbowych, administracji zespolonej itp. Stanowiska tak winny być wycenione, żeby potencjalny kandydat na nie wiedział ile może zarobić - w wariancie minimum i maksimum. (według  tabeli zaszeregowania - ale tak na sucho - bez dodatkowych zajęć)  - i to jest pierwszy stopień.

Wywiad z Arturem Górskim w Rzeczpospolitej

Profile

…W pierwszej kolejności trzeba uelastycznić proces naboru i awansu. Trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o służbie cywilnej. Chcemy, by system nie był tak skamieniały jak obecnie. W tej chwili można awansować w ramach jednego urzędu najwyżej do stopnia wicedyrektora. Uważamy, że także dyrektorzy i dyrektorzy generalni urzędów mogliby być wyłaniani na podstawie wewnętrznego awansu. Dziś nabory na stanowiska dyrektorów generalnych trwają kilka miesięcy. Obserwowałem je niejednokrotnie. Często zanim minister zdecydował się ogłosić nabór, mijało kilka tygodni. Szef służby cywilnej nie miał zaś żadnego wpływu na te opóźnienia. Stąd swego czasu było tyle vacatów na stanowiskach dyrektorów generalnych. Przy zmianach prawa chcemy skorzystać z naszych doświadczeń, ale też poprzedniej ekipy rządzącej i szefowej służby cywilnej…

Służba cywilna: PiS przyspieszy nabory w adminstracji

 

.

Gruzja w MF

Profile

Z komunikatu zamieszczonego na portalu Ministerstwa Finansów możemy  się dowiedzieć, że w dniach  22-25 listopada 2015 r. z wizytą w Polsce gościła delegacja z Biura Służby Cywilnej Gruzji, której przewodniczyła Dyrektor Biura, Pani Katherine Kardava. Wizyta w Polsce odbyła się na zaproszenie Szefa Służby Cywilnej, Pani Claudii Torres-Bartyzel i była organizowana przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów. 24 listopada br. gruzińska delegacja odwiedziła Ministerstwo Finansów w celu zapoznania się z polskimi rozwiązaniami w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w Administracji Podatkowej.